Grundläggande Cykelunderhåll För Nybörjare Cyklister

Om du vill att din cykel ska hålla så länge som möjligt och gå smidigt för varje tur måste du utföra grundläggande underhåll regelbundet.

Dåligt underhåll leder till snabbare slitage på många komponenter, vilket kan bli kostsamt att byta ut. Ett enkelt, men viktigt, problem som en stel, smutsig kedja kan dramatiskt minska den körsträcka du får från din drivlina.

Effektivitet kommer med ett pris. För att få samma rörelse som ett välskött system kommer ett dåligt underhållet att kräva mer ansträngning.

  • Begränsa antalet professionella tjänster som behövs
  • Spara tid
  • Spara pengar
  • Lär dig nya färdigheter

Cykelunderhåll är svårare i fuktigt eller vått klimat än i torra. En mountainbike som används på stigar eller grus på sand- och grusvägar kommer naturligtvis att kräva mer uppmärksamhet än en landsvägs- eller stadscykel som används på vanliga stadsgator.

Hur ofta behöver du utföra grundläggande underhåll?

Dessa faktorer påverkar frekvensen:

  • Varaktighet (mil)
  • Väder
  • Väg- eller stigförhållanden
  • Nivå på komponenter

Innan åkturen

För att säkerställa att din cykel är redo för vägen bör du kontrollera den före varje tur . Om du gör det kommer du att förhindra att problem uppstår när du cyklar.

  1. Kontrollera ditt däcktryck och se till att det ligger inom det rekommenderade intervallet. För högt däcktryck gör en cykel mer obekväm att köra. Detta minskar greppet på cykeln, vilket gör hanteringen i kurvor svårare. Å andra sidan, för lite tryck bromsar dig genom ökad friktion. Dessutom ökar risken för en nyppunktion.
  2. Ge kedjan en snabb snurr för att se till att den är redo att åka. Du kan snabbt applicera cykelkedjeolja på din kedja om den är stel eller knarrig, om du har bråttom.
  3. Se hur bromsarna fungerar . En olycka kan lätt orsakas av bromsar som inte fungerar som de ska eller har trasiga delar. Bromsar är det viktigaste att kontrollera innan du ger dig av. Snurra på varje hjul och kontrollera att motsvarande broms greppar korrekt. Se också till att bromsbeläggen inte rör vid fälgen om du använder fälgbromsar. Dessa kan enkelt justeras med hjälp av ett multiverktyg.
  4. Innan du går ut, se till att dina lampor är laddade. Om dina lampor tar slut på batteri medan du cyklar kan du vara omedveten om att du inte är synlig.

För att utföra det grundläggande underhållet behöver du följande verktyg, som alla kan hittas i vilken cykelaffär som helst och många av dem ingår i cykelverktygssatser:

  • Multiverktyg
  • Handpump och fotpump (med mätare, om tillgängligt)
  • Däckspakar
  • Innerslangar
  • Reparationssats för punktering
  • Kedjeolja (våt och torr)
  • Avfettningsmedel/tvål och vatten
  • En gammal tandborste och trasor

Fem Enkla Cykelunderhållssteg

Kedjevård / Däcktryck / Punkteringsreparationer / Rengöring av cykeln / Övergripande kontroll

. Kedjevård

Kedjan är det som får hjulen att snurra, eller hur? Var tredje till fjärde vecka, rengör kedjan och smörj den. Baserat på din plats och körstil kan du välja mellan torra och våta kedjasmörjer.

  1. Använd en tandborste eller en trasa för att rengöra kedjan.
  2. Applicera långsamt olja på kedjan med droppröret, håll den stadig. Se till att lägga en droppe på varje länk, vrid på pedalerna för att säkerställa att smörjmedlet sprider sig över hela kedjan.
  3. När det är helt smörjt, torka bort överflödig olja för att förhindra stänk.
  4. Se till att rengöra de främre kugghjulen och de bakre växelhjulen också!

Regelbundet slitage kan innebära att kedjan bör bytas ut var 2 000 mil. Om du inte gör det kan du skada kassetten och kedjedreven, vilket skulle bli dyrt.

. Däcktryck

För optimal prestanda, se till att du kontrollerar trycket på dina cykeldäck regelbundet.

På däckväggen finns måltrycksintervallet (PSI). Håll ditt bakdäck några PSI högre än det främre. Använd den nedre delen av intervallet för att få mer grepp för cykling i vått väder.

30-60PSI

  • 30 = Lättare person på terrängstigar
  • 60 = PSI tyngre ryttare, maxhastighet

Inspektera Däcken

Kontrollera dina däck varannan vecka för eventuella föremål eller hål. Saker kan fastna i däcket och så småningom orsaka punktering. Ett skadat däck med stora hål eller många mindre ökar risken för punktering avsevärt, så i så fall är det klokt att överväga ett byte snart.

. Reparationsprocess För Punktering

Följ denna steg-för-steg-process för att reparera eventuell punktering. Denna WikiHow ger en visuell guide som visar dig stegen.

Ta ratten

Många cyklar kommer med snabbkopplingsspett eller thruaxle spett som gör det enkelt att ta bort. Du kan dock behöva ditt multiverktyg om din cykel inte har någon av dessa.

Ta ut hjulmuttrarna och spetten. Du kan behöva lossa fälgbromsarna genom att trycka ihop de två sidorna och lyfta vajern genom hålet i toppen. Om du tar bort bakhjulet, växla växlarna till den minsta kedjekransen först.

Ta av däcket med hjälp av däckspakar

Kila en eller två spakar några centimeter från varandra och under däcket för att få utrymme. Lämna en eller två spakar på plats. Kila sedan en annan spak bredvid och använd den för att frigöra ena sidan av däckväggen över fälgen genom att flytta den i en cirkulär rörelse runt hjulet.

Ta röret

Släpp ut all återstående luft från röret. När den är tom, mata ventilen genom fälgen för att kunna ta bort slangen från under däcket.

Lokalisera punkteringar på slangen och däcket

Var noga med att hitta var punkteringen inträffade och motsvarande område på däcket, använd ventilen som referenspunkt. Om du använder en reparationssats, markera eller notera platsen.

Detta gör att du kan ta bort alla vassa föremål från däcket, så att de inte punkterar slangen.

Byt ut slangen eller använd din punkteringsreparationssats

Börja med att byta ut tuben med din reservdel. För ventilen genom fälgen och mata sedan in slangen under däckväggen med fingrarna.

Om du använder en reparationssats, kontrollera instruktionerna för att notera eventuella steg som inte specificeras nedan. Sedan:

  1. Ta sandpappret från lådan och gnugga det över hålet och området runt det
  2. Placera plåstret på hålet med rätt sida nedåt.
  3. Använd tryck för att ställa in plåstret för den angivna tiden. Låt inte plåstret lossna medan det stelnar.
  4. Se till att plåstret sitter fast helt innan du tar bort plastskyddet från plåstret
  5. Byt ut röret

Sätt tillbaka däcket

Använd inte däckspakar för att utföra detta steg. De kan lätt klämma ihop röret.

Tryck upp slangen i däcket för att få den ur vägen. Börja sedan med att trycka däckväggen lika över fälgen på båda sidor tills du når motstånd. Flytta sedan den motsatta sidan av däckväggen mot mitten av fälgen för att ge dig extra utrymme för att få över den sista delen.

Använd den kraft som krävs för att trycka den återstående däcksektionen över fälgen med fingrarna (detta kan vara svårt för tättslutande däck).

Att sluta

När däcket är över hjulet med slangen inuti kan du börja pumpa upp slangen delvis. Innan du blåser upp röret helt, se till att det är ordentligt monterat.

När du har kontrollerat att allt är bra, blås upp det nya eller reparerade röret tillbaka till fullt tryck och sätt tillbaka det på hjulet tillbaka på cykeln i omvänd ordning mot hur du tog av den.

. Håll Det Rent

Allmän renlighet hjälper till att förhindra svårare reparationsjobb genom att förhindra rost och ansamling av smuts på och inuti komponenter.

En ren cykel, särskilt drivlinan, kommer att köras effektivare och tystare, vilket gör din resa roligare.

Varmt tvålvatten och gamla trasor är allt du behöver för att rengöra din cykel. Använd en lågtrycksslang för att skölja bort tvålen. Torka det väl, ägna särskild uppmärksamhet åt områden som har metallskruvar eller delar.

Efter att du har rengjort cykeln, torka också kedjan.

5. Ta En Titt På Hela Cykeln

Det är värt att ta sig tid att kontrollera alla bultar, muttrar och hjul.

  1. Frambroms Flytta cykeln framåt och håll i frambromsen. Finns det någon lek eller rörelse? Om så är fallet, vidta omedelbara åtgärder. Fel kan bero på ett löst huvudrör. För att börja, lossa de två bultarna vid skaftet. Dra sedan åt centrumbulten (vanligtvis under ett lock) ungefär ett kvarts varv medurs. Dra sedan åt de två bultarna på skaftet igen och se om det fortfarande är löst.
    *Se till att inte dra åt skaftet för hårt. Framänden kommer inte att röra sig lika fritt om den dras åt för mycket.
  2. Kontrollera pedalerna Vrider de fritt när du snurrar på dem. Byt ut pedalerna eller smörj in dem om de inte snurrar fritt. Pedaler gör tusentals varv och genom att byta ut pedalerna kan du förbättra medelhastigheten märkbart.
  3. Växlar Fungerar alla växlar korrekt vid växling? Du kan behöva justera din bakväxel (eller den främre) om du hör ett skramlande ljud.
  4. Kassett Vrid kassetten i sidled. Du kan dra åt kassetten med ett specialverktyg om det finns någon märkbar rörelse.
  5. Kontrollera hjulen Med tiden kan snabbkopplingsnav förskjutas från sitt ursprungliga läge. Du kan hålla upp cykeln, lossa snabbkopplingsnaven och dra åt hjulet igen.

Vi rekommenderar att du låter en fackman kontrollera din cykel, även om det inte är din vanliga cykelaffär.

Slutsats

Att underhålla din cykel kan vara snabbt och enkelt. Med den här checklistan med underhållstips kan du enkelt förlänga livslängden på din cykel, vilket sparar ansträngning och pengar och gör det roligare att cykla.